Paul Poiret: módní ikona první poloviny 20. století

Pokud Frederick Worth pozvedl obyčejné krejčovské řemeslo na skutečné umění, tak Paul Poiret se zasloužil o to, aby se móda stala neodmyslitelnou součástí uměleckého životního stylu. O tom, že byl v jistém ohledu Poiret následovník Wortha svědčí i to, že právě v jeho dílně získával své první zkušenosti. Paul Poiret přesně rozpoznal, co chybělo módě na přelomu století.  Rád navrhoval, ale i maloval a spolupracoval například takovými umělci, jako byl Raul Dufy či Erté, aby pozvedl své šaty na umění.

návrhář Paul PoiretPoireta znali nejen v Paříži, ale v USA, kde byl přezdíván „King od Fashion“, tedy král módy. Tento návrhář, ale především umělec byl vůdčí osobností pařížské a světové módy v 10. letech 20. století. V roce 1903 otevřel vlastní salón a postupně začal bořit všechny dosavadní secesní ideály o módě. Korzet, který byl neodmyslitelnou součástí ženského oděvu, po několik století, byl nahrazen volností a svobodou, v podobě volných šatů. Sám říkal: „Vyhlásil jsem válku korzetu!“ To stejné provedl i s krinolínou a později i s náročnou šněrovačkou. V této době nebyl jediný návrhář, který nahrazoval několikaleté stereotypy novými inovátorskými modely. Byl ale jediný, kdo dokázal své zboží natolik důkladně propagovat, že zastínil všechny ostatní.

S novou siluetou přišel i nový názor na to jak by konstrukce a struktura oděvu měla vypadat. Složité střihy Poitret vyměnil za jednoduché drapérie, které přímo řasil na svých zákaznících. O onen luxusní vzhled, nutný pro oblečení značky haute couture, se postarala drahá orientální látka, která se stala pro návrhářovu práci typickou. V roce 1913, v celosvětově uznávaném časopise Vogue nazvali Poireta „Prorokem jednoduchosti“. Málokdo ví, že tento nadaný obchodník a návrhář navrhl i nejeden parfém, jako byl třeba parfém z roku 1912 Parfums de Rosine.

Poiret Dokázal kolem sebe shromažďovat nejnadanější ilustrátory, malíře a designéry. Přesto příchod moderny Poireta paradoxně zahubila. Barevnost Poiretových oděvů nahradila černá barva, kterou tolik milovala jedna z nejvýraznějších žen v módním průmyslu dodnes, Coco Chanel.

Zdroje literatury a obrázků:

  • Móda. 1. vyd. Praha: nakladatelství Knižní klub, 2013. 480 s. ISBN 978-80-242-4170-8